Ramozek ... ať se cítí lépe

Jak funguje chiropraxe

Chiropraxe je velmi efektivní manuální terapie, dosahující viditelných výsledků již během prvního ošetření. Ač se jedná o alternativní terapii, účinky chiropraxe se dají vědecky vysvětlit.

Představte si, že se přitáhnete to shybu a držíte dokud můžete. Zatnuté svaly na rukou postupně začínají bolet, zatínáte další svaly - na krku, v obličeji, na trupu, nakonec i na prstech u nohou. Začínáte se třást, potit, v rukou ztrácíte cit, pouštíte se. Tělo se uklidní, ale ruce ještě necítíte, jsou bledé, nemůžete je ani rozevřít. Postupně se do nich vrací krev, život a bolest. Bolest brzy odezní.

Kolem páteře máme spostu malých svalů, o kterých ani nevíme. Spojují jednotlivé obratle, stabilizují je, vysílají zprávy do mozku o vzájemné pozici, v malém rozsahu (cca 1-10°) pohybují obratli. Tyto svaly pracují téměř bez vyčerpání a téměř neustále - pokud neležíme. I při běžném životě dochází k velkému náporu na funkci těchto malých svalů a jsou situace, kdy tyto malé svaly musí vykonávat nepoměrně tak velkou práci, jako svaly na rukou ve shybu. Zatímco svaly na rukou po úkonu protáhneme, svalům v oblasti páteře se takového konfortu vždy nedostane.

Zatnutý sval se dostává do křeče, když vyčerpá všechny zásoby energie a už se nemůže uvolnit. Zatnutý sval uskřine přísun krve a krev mu nemůže dopravit nové zásoby energie. Krev nemůže ze svalu odvést zplodiny metabolismu, ani přebytečné tekutiny. Zatnutý sval blokuje pohyb kloubu, tedy pohyb jednoho obratle vůči druhému obratli, což ve výsledku může ovlivnit okolní obratle, i celou páteř. Pro potíže s krvením může postižené místo otéct, a otok může tlačit na nervy vycházející z páteřního kanálu. Nervy mohou ovlivnit vzdálená místa a orgány na těle.

Co s tím vším má společného chiropraxe? Chiropraktici dokáží rozpoznat minimální změny v pohyblivosti jednotlivých kloubů a navrátit pohyb tím, že přesně řízenými rychlými hmaty donutí svaly, aby se uvolnili. Do postižené oblasti se navrací krev, život a pohyb. Bolest odezívá, okolní struktury doslova tají, nervy obnovují svoji funkci. Mnoho pacientů se po návštěvě chiropraktika oddává slastnému odpočinku. Uvolňují se endorfiny, odbourávají se stresové hormony, tělo nabývá ztracenou rovnováhu.

Chiropraxe pomáhá při rozličných problémech a onemocněních, a může pomoci zabránit jejich vzniku.